Legosteentjes

Een huis gebouwd van lego stenen, daar kun je de ontwikkeling van mijn geloof mee vergelijken. Het was er niet ineens, maar is geleidelijk opgebouwd. Achteraf zie ik daar Gods hand in, ben ik blij dat mijn wieg hier stond.

Mijn ouders gingen ook naar de Sypekerk waar de eerste bouwsteentjes van mijn geloof gelegd werden. In de periode dat ik de verpleging inging, was dominee Poot predikant in onze gemeente. Hij had echt wat te vertellen, wist je te triggeren door aan te sluiten bij je beleving. Hij is bijvoorbeeld met de jeugddiensten begonnen. Hierdoor kwamen de dingen echt bij me binnen, tijdens zijn preken of gesprekken op catechisatie. Boeiend vond ik dat hij ons veel leerde over achtergronden van Bijbelteksten, die ik als “niet theoloog” niet wist. Dat vind ik nu nog steeds mooi, om te leren over de bijbel door Bijbelstudie te doen. Wat ook verdieping aan mijn geloofsleven gaf, was dat ik op 28 jarige leeftijd ouderling werd en jarenlang samenopweg-ouderling ben geweest.

Basisvertrouwen

Geloof betekent voor mij dat je weet waar je naar toe gaat, het leven na dit leven. Dat te weten geeft moed en vertrouwen voor het leven hier en nu op aarde.

Er is in mij altijd een basisvertrouwen, ik leg ook moeilijke dingen bij God neer. Ik stap er dan meer in, het stoot mijn geloof niet af. Geloof is mijn houvast, ook in mijn gebed: “U heeft het in uw hand”. Van de moeilijke dingen die in mijn leven gebeuren heb ik wel last, maar niet zo dat dit me van m’n geloof afstoot. Het versterkt mijn geloof juist, het is mijn toevlucht.

Wel heb ik geworsteld met de vraag waarom dingen gebeuren. Maar op veel vragen (grote en kleine) heb ik antwoorden gekregen doordat je ergens iets leest of iemand iets zegt. Zo ook op deze: God wil dat wij voor Hem kiezen uit vrijheid. We zijn geen marionetten, maar kunnen door onze eigen vrije wil naar Hem toegaan. Het kwaad is er ook, als hij dat allemaal weg zou halen, zijn we niet meer vrij om te kiezen.

Ik wens ons toe dat we elkaar liefhebben, ook al ben je het niet altijd met elkaar eens. Dat we onze ogen gericht op Jezus houden.

Dat basisvertrouwen ervaar ik ook door liederen te zingen. Bijvoorbeeld in deze Opwekkingsliederen: “Ik bouw op U”, of “Stil, mijn ziel wees stil”. Dan ervaar ik devotie, aanbidding.

Prachtig vind ik het om een aantal dagen de Opwekkingconferentie mee te maken. Zoveel gelovigen bij elkaar, het zingen, het omgaan met elkaar. Heel bemoedigend. Maar dat is mooi voor een paar dagen, niet voor elke zondag. Ik ben erg dankbaar voor de gemeente die we in Loosdrecht hebben. Voor de verschillende leeftijden die vertegenwoordigd zijn.

Als het virus onder controle is, hoop ik dat alles ook in de kerk weer “normaal”wordt en alles weer door kan gaan.

Last modified: 13 januari 2021