Vertrouwen en rust

Van oorsprong ben ik katholiek opgevoed en ging ik met mijn ouders mee naar de kerk. Toen ik een jaar of zestien was vroeg ik me af wat ik daar eigenlijk deed, had ik niet veel met het geloof en ging ik op zoek. Totdat ik Co leerde kennen. Hij liet me kennismaken met de protestante kerk, waarna mijn belijdenis volgde. Nu haal ik veel vertrouwen en daardoor rust uit het geloof. Ik heb namelijk het idee dat God heel gericht met je bezig is, dat Hij naast je staat en je helpt, ook in de moeilijke momenten in het leven. Elke ochtend tijdens het ontbijt luister ik de bijbelpodcast ‘Eerst Dit’ van de EO. Dat is een overdenking van zeven minuten – een soort geloofsvoeding – wat me het gevoel geeft dat je gezien en gesteund wordt. Een fijn gevoel dat je volledig mag vertrouwen op Hem, dat Hij je leidt en je steun en toeverlaat is. Wat ik ook mooi vind aan het geloof is dat bidden niet altijd heel uitgebreid en moeilijk hoeft te zijn; ook met simpele woorden en op elk moment van de dag mag je bij Hem komen. Zo zit ik bijvoorbeeld weleens op de wc te bidden en op de fiets te danken :-).

Aanwezigheid van God

Er zijn zeker momenten in mijn leven geweest dat ik God van dichtbij heb ervaren. Dat was bijvoorbeeld toen Co heel ziek was, een van onze kinderen een ernstig ongeluk kreeg en toen mijn vader stierf. In die moeilijke periodes voelde ik Zijn aanwezigheid heel sterk, alsof er werd gezegd: ‘’Kom maar met je last, geef je zorgen maar aan Mij, Ik help je erbij.’’ Ook in de kleine dingen ervaar ik God van dichtbij, de ene keer sterker dan de andere keer. Bij mijn werk in de diaconie en HVD heb ik ervaren dat Hij met mij meeging. Dat je soms rijker thuiskomt na een huisbezoek, daar werd ik stil en nederig van. Ik vind het heel mooi om te zien hoe het geloof van generatie tot generatie wordt doorgegeven. Dat onze kleinzoon Sebastiaan al zoveel weet over Jezus, dat sterkt mij, ik kan van hem nog leren. En de gedachte dat God mensen in Zijn hand houdt, ook degenen die niet (meer) geloven, dat geeft kracht.

Omzien naar elkaar

Wat ik graag aan de Sijpekerk wil meegeven is dat we erop mogen vertrouwen dat God er altijd voor ons is en dat het belangrijk is dat wij voor Hem openstaan. Als kerkgenoten mogen we blijven bouwen aan de kerk, in vertrouwen op Hem. Ik vind het mooi om uit te dragen dat we één kerk zijn en belangrijk dat we blijven omzien naar elkaar in deze tijden van verdeeldheid. Laten we nog meer met elkaar meeleven en ik hoop dat iedereen vertrouwen en rust mag vinden in het geloof, júíst nu.

Last modified: 13 januari 2021