Voor mij persoonlijk is Jezus mijn Redder en Zaligmaker. Dat wil Hij niet alleen voor mij zijn maar voor alle mensen. Hij wil dat niemand verloren gaat. Zonder geloof in de Here Jezus is er geen behoud mogelijk.

Vastgehouden

Ik kom uit een traditioneel gezin. Het geloven in God ging bij ons vanzelf en de Bijbel werd van kaft tot kaft gelezen. Ik groeide op in een christelijke omgeving en leerde als kind elk weekend een Psalmvers uit m’n hoofd.

Ongeveer 25 jaar geleden zat ik in een depressieve, donkere periode. Ik zag geen licht, niet van de ene kant en ook niet van de andere kant. Een deel kwam door m’n werk, ik was een echte perfectionist. Toen ik niet meer in staat was te doen hoe ik het wilde doen ging het mis want voor mij was 100% pas genoeg. Gebed was voor mij in deze periode heel moeilijk. Ik wilde niet dat andere van mijn situatie wisten, al helemaal niet op m’n werk. Liever een masker dan dat ze deze kant van mij zouden zien. Het geloof stond in deze periode op afstand. Gelukkig ben ik door begeleiding van een psychiater en medicijnen uit deze depressie gekomen. Het geloof in Jezus kwam daarna weer van zelf. Ik ben eerder door God vastgehouden, dan dat ik Hem heb gezocht.

Kromme stok, rechte slag

De Heer kan met een kromme stok een rechte slag geven. Kent u die uitspraak? Bij sommige momenten in je leven denk je soms het is helemaal krom, het klopt niet, maar als God het leidt is het resultaat toch recht en goed. Vroeger hadden we een caravan hier waren ik en de kinderen helemaal gek op. Toen de caravan weg moest, was ik eerst heel boos. Maar ik geloof dat God het heeft geleid want ik werd toen gevraagd als ouderling en doordat ik op zondag niet meer weg was kon ik deze taak aannemen. Ik denk soms ik weet het veel beter, maar dat is hoogmoedig. We moeten ons nederig en dienstbaar opstellen tegenover God.

Andersom

Op huisbezoek, als pastoraal medewerker, kan ik wel heel open over mijn geloof praten. Met mensen die niet geloven doe ik het eigenlijk nooit, ik vind dat lastig. Ik bezoek wel eens een oud echtpaar uit de kerk. Bij hen bijvoorbeeld kan ik vrij getuigen van Christus. Daar word ik zelf ook door opgebouwd in geloof. Ik probeer hen te leren om de problemen in je leven in handen van de Heer te leggen.

Ik vind het fijn dat de techniek maakt dat er nu ook de mogelijkheid is voor online diensten. Voor gemeenteleden waarvoor het niet mogelijk is om naar de kerk te gaan, is dit een geweldige uitkomst.

In Hilversum kwam ik als wijkouderling op bezoek bij een medeouderling die kanker had. Met zweet in m’n handen ging ik erheen. Ik dacht wat kan ik nou tegen hem zeggen… Maar de rollen waren omgedraaid, ik moest helemaal niks vertellen. Hij moest mij meer moed inspreken dan andersom. Hij was bereid om te sterven en hij ging de Here Jezus ontmoeten. Hij was zo enthousiast voor Jezus en dat was geweldig om te zien.

Trouw

Wat ik graag aan de gemeente wil meegeven is: Blijf trouw aan het Woord. Verzaak de onderlinge bijeenkomsten niet. Zolang God nog predikers tot ons zend om tot ons te spreken met Zijn Woord, dan mogen we dat in vrijheid doen. Het is in een groot deel van de wereld niet mogelijk om in vrijheid naar de kerk te gaan. We mogen dankbaar zijn dat het nu in Nederland weer mogelijkheid is in deze coronaperiode.

Als het kan, kom dan naar de dienst. Ook voor de jongeren en jeugd is dit belangrijk. ’s avonds hebben mensen vaak andere dingen te doen. Maar ook dan is het belangrijk om te gaan. De kerk is hoog en er is veel ruimte om afstand te houden tot elkaar. Ik ben daarom niet bang voor corona.

Een Bijbeltekst die ik aan de gemeente wil meegeven is:
Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid. Want de Schrift zegt: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. Romeinen 10:9 -11 HSV

Last modified: 13 januari 2021