Wakker schudden

Het geloof is er bij mij als kind met de paplepel ingegoten. Met mijn ouders, broer en zus woonde ik op veel plekken in Nederland. Ik ben gereformeerd opgevoed en opgegroeid met Jezus. Elke zondag gingen we naar de kerk, soms voelde dat als een verplichting. Wat me goed is bijgebleven, is dat de dominee van de kansel afliep als hij mensen zag slapen. Hij ging ze dan letterlijk wakker schudden. Meestal boeren, die moe waren van hun fysieke arbeid. Tot mijn 7e jaar woonden wij in Ootmarsum, waar in de zomerperiode kerkdiensten bij ons of anderen thuis werden gehouden. De dominee kwam dan langs om voor vakantiegangers, mensen uit het dorp en ons gezin een dienst te verzorgen. In het overwegend katholieke dorp woonden maar een paar gereformeerde gezinnen en daarom werden diensten bij mensen thuis gehouden, soms ook bij mensen thuis die een winkel hadden. Deze was ook op zondag open. Als de winkelbel ging, verliet de winkelier de dienst om klanten te bedienen… Het was bijzonder, daarom ben ik het ook nooit vergeten.

Ik leef met God en voel me gesterkt en geleid in de beslissingen die ik neem.

De Heer is mijn Herder

Door het geloof probeer ik altijd ergens open en eerlijk in te staan en probeer ik zo objectief mogelijk naar een ander te kijken. God is voor mij goedheid, Hij geeft mij rust en vrede. Het geeft me het gevoel dat ik nooit alleen ben en God altijd bij me is. Ik voel mij geborgen en veilig in zijn hand. De ‘Zesdaagse oorlog’ van 1967 tussen Israël en zijn buurlanden (onder andere) Jordanië, Egypte en Syrië heeft veel impact op mij gehad. Ik vond het indrukwekkend dat Israël toen standhield tegen een enorme overmacht. Dit was voor mij een bevestiging dat God echt bestaat. In mijn eigen leven merk ik ook de leiding van God. Ik vond het bijvoorbeeld belangrijk om een lieve, christelijke vriendin te hebben waarmee ik de rest van mijn leven kon delen. Ik bad daar veel voor. Toen kwam ik Carla tegen en inmiddels zijn we alweer 34 jaar getrouwd. Als ik op de fiets zit kan ik volop genieten van de prachtige natuur, Gods schepping! Ik leef met God en voel me gesterkt en geleid in de beslissingen die ik neem. Ik heb heel veel houvast aan de tekst: “De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets”.

Oog voor anderen

Wat ik heel belangrijk vind, is dat de mensen echt oog hebben voor elkaar. Waar ik weleens tegen aanloop, is dat er in de Sijpekerk best veel vaste kliekjes zijn die veel raakvlakken met elkaar hebben en waar je wel of niet bij hoort. Voor een buitenstaander is het vaak lastig daartussen te komen. Laten we meer omzien naar elkaar.

Last modified: 13 januari 2021