Het scheelt veel dat ik gelovig ben opgevoed. Dat gaf me een fundament. Maar Jezus heb ik op latere leeftijd leren kennen.

In een Evangelische gemeente volgde ik samen met mijn toenmalige vriendin een Alpha-cursus. Bij deze cursus hoort ook een weekend waarin specifiek wordt stilgestaan bij de Heilige Geest. Ik werd toen echt aangeraakt door de Geest. Ik werd hongerig naar meer, maar tegelijk was dat ook spannend.

Ik besefte dat als ik echt wilde gaan geloven, ik ook afstand moest nemen van mezelf. Ik moet niet op de troon zitten, maar de controle overgeven aan Jezus.

Ik ben ergens wel een controlfreak. ik wil zelf mijn keuzes maken. Ik wil niet in het gareel lopen. Maar toen kreeg ik de vraag: wat heb je te verliezen? Je gelooft toch dat God goed is? Stel je geeft je leven en het bevalt niet, dan kun je het toch weer terugpakken.

We hebben toen gebeden en ik heb mijn leven uit handen gegeven. Ik heb toen heel erg de Heilige Geest ervaren. Die kwam echt binnen. Bijna zoals in de verhalen uit het Bijbelboek Handelingen. Ik was bijna dronken, ik kreeg hele rare emoties. Een soort mix van lachen en huilen.

Maar wat dan? Ik wilde ook niet met mijn verhaal te koop lopen. Ik heb toen tegen mezelf gezegd dat mensen het maar ik me moeten zien. In de weken erna zeiden drie of vier mensen dat ik veranderd was. Dat was een bevestiging.

Na dat weekend ontstond een relatie met Jezus waarbij ik een soort verliefdheidsgevoel had. Ik bleef er maar over praten. Net als in de meeste relaties ebt dat nieuwe gevoel weg en wordt het ‘houden van’. Die relatie kent zijn ups-en downs. Daar zit ik nu in. Soms ben ik heel dichtbij Jezus, soms is het wat moeilijker. Vaak door drukte in het leven.

De kerk biedt me geestelijke voeding, maar ik heb ook wel de plekken nodig waar ik een extra geestelijke boost krijg. Voor mij is dat bijvoorbeeld het Opwekkingsfestival of een mooi concert. Dat is zo mooi om samen met geloofsgenoten ervaren en ervan te delen.

Ik kan dat ook delen in onze kerk, bij clubs en geloofsreizen. Het is mijn verlangen – ook als jeugdouderling – dat jongeren ook zo’n relatie met Jezus krijgen. Ik kan daarin helpen, maar God moet het doen. Toen we afgelopen jaar naar Thailand gingen met een groep jongeren heb ik dat geleerd.

Last modified: 13 januari 2021