Organisatie
Kerkrentmeesters

Kerkrentmeesters

  • Het College van Kerkrentmeesters maakt deel uit van de kerkenraad en bestaat vanaf januari 2020 uit 7 personen die een veelheid aan taken vervullen.

De hoofdtaken van het College van Kerkrentmeesters zijn:

  • zorgdragen voor de werving van voldoende financiële middelen;
  • zorgdragen voor beheer van alle bezittingen te weten gronden,
         gebouwen en inventaris;
  • voeren van de ledenadministratie en de financiële administratie;
  • redactie en distributie kerkblad en verzorging liturgieën.
  • De taken worden uitgevoerd door de kerkrentmeesters in samenwerking met talloze vrijwilligers.

De hoofdtaken kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Het belangrijkste instrument is de Actie Kerkbalans die jaarlijks wordt gehouden. Er wordt dan aan gemeenteleden gevraagd een toezegging te doen voor hun bijdrage die in dat jaar (meestal in termijnen) wordt overgemaakt. Zo nu en dan ontvangen wij legaten uit de nalatenschap van gemeenteleden. In elke kerkdienst zijn er twee collecten en daarnaast is er een uitgangscollecte. Het aantal uitgangscollecten wordt evenredig verdeeld over de diaconie en de kerk. 

 

Naast de Actie Kerkbalans houden wij nog twee extra acties voor geldwerving. Deze acties worden door de PKN aangestuurd: (1) de Solidariteitskas – voor elk belijdend gemeentelid wordt € 5,00 afgedragen aan de PKN wat ten goede komt aan gemeenten die tijdelijk in financiële problemen verkeren – en de (2) Eindejaarscollecte.


Alle kerken van de PKN hebben een ANBI keurmerk waardoor giften van zowel Actie Kerkbalans als de collecten fiscaal aftrekbaar zijn. Om de fiscale aftrekbaarheid te waarborgen kunnen er collectemunten worden gebruikt. Steeds belangrijker worden de inkomsten uit verhuur van de diverse gebouwen.

 

Kerkbalans

Verhuur

ANBI

Tot het bezit van het College van Kerkrentmeesters behoren het Kerkgebouw, de Oude Pastorie en het Wijkgebouw. Een deel van het Wijkgebouw wordt permanent verhuurd en de zaal wordt incidenteel verhuurd, inclusief beperkte catering, door beheerder Hennie Lugtenaar: 035-5826939 | hennielugtenaar@live.nl

Verhuur wijkgebouw

 

Het Kerkgebouw wordt incidenteel verhuurd aan derden voor rouw- en trouwdiensten waarbij het criterium is dat de dienst wordt gehouden onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van een PKN- of een andere protestantse gemeente. Voor een huwelijk wordt nog gesteld dat het een man-vrouw huwelijk betreft. Contactpersoon hiervoor is scriba Anneke van Henten: scriba@sijpekerk.nl

Verhuur kerkgebouw

 

Ook wordt het Kerkgebouw incidenteel verhuurd voor concerten, lezingen en tv-opnamen. Contactpersoon hiervoor is Gert-Jan Verhoeven: genjverhoeven@gmail.com

Verhuur kerkgebouw

 

Voor de Oude Pastorie wordt het onderhoud, het beheer en de verhuur verzorgd door het College van Kerkrentmeesters. De bovenverdieping wordt permanent verhuurd en de benedenzaal wordt incidenteel verhuurd voor vergaderingen, recepties, condoleances, kleinschalige familiefeestjes enzovoort. Contactpersoon hiervoor is Erik Niesing: 035-5820457 | oudepastorie@live.nl

Verhuur Oude Pastorie

Door vrijwilligers wordt zowel de leden- als de financiële administratie bijgehouden. Beiden zijn verbonden met de centrale administratie van de PKN.

Onze gemeente neemt deel in een gezamenlijk kerkblad ‘De Kerkklok’, samen met diverse hervormde gemeenten in de regio. De bijdrage uit onze gemeente wordt door een vrijwilliger geredigeerd. De distributie wordt door meerdere vrijwilligers verzorgd. Abonnees betalen een kostendekkende bijdrage.